Historie van de TX33

Historie van de Blazer TX33 ‘Poolster’

De Blazer TX33 ‘Poolster’ is in 1918 gebouwd op de werf ‘De Hoop’ van Ulbe Zwolsman in Workum. De opdrachtgever was visser Cornelis Drijver van Texel. Het type Blazer stamt uit de tweede helft van de 19e eeuw. Het scheepstype is uit de tijd van de scheepswerven Zwolsman, Alkema, Bergsma in Makkum en Zwolsman in Workum. De Blazer TX33 is het laatste originele exemplaar van Nederland.
De Stichting Behoud Blazer TX33 is opgericht in 2000 om de laatst overgebleven originele Blazer TX33 voor het nageslacht te bewaren. De restauratie is in 2007 voltooid. De tewaterlating vond plaats op 16 augustus 2007.

Technische informatie:

De Blazer TX33 is een platbodem en werd gebouwd voor de visserij op de Waddenzee en de Noordzee. Er zijn dekken over het gehele schip. Er hebben ooit plm. 150 Blazers gevist, o.a. in Paesens Moddergat, Texel, Terschelling en in Den Helder. Later ook in Ouddorp en Goede Reede op Goeree Overflakkee. De TX33 is voorzien van een bun, waarin de gevangen vis levend kon worden bewaard. Het schip heeft een vrijstaande mast met als tuigage grootzeil, fok en een kluiver. Als bouwmateriaal werd overwegend (krom) eikenhout gebruikt voor het vlak, de gangen en spanten. Grenen werd gebruikt voor de dekken. De mast was veelal lariks.

Lengte: 15.50m; breedte: 5.50m; diepgang: 1.00m.
Materiaal: het casco is van eikenhout; de dekken van Pitch Pine en de mast is Lariks.
Motor: DAF 575 – 120PK – diesel.
Zeilen: vlasdoek (hand genaaid), grootzeil 60 m², fok 30m² en kluiver 30 m².